موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.
مالیات شرکت های حمل و نقل

مالیات شرکت های حمل و نقل

مالیات شرکت های حمل و نقل

مالیات شرکت های حمل و نقل

مالیات شرکت های حمل و نقل همانند سایر اشخاص متاثر از درآمد مشمول مالیات ابرازی و تشخیص می باشد . لازم یه توضیح است  در تاریخ 1398/10/18 مدیر کل دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی نحوه شناسایی درآمد شرکتهای حمل و نقل و لذا نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات این شرکتها را براساس نوع فعالیت و نحوه انعقاد قراردادها به شرح زیر اعلام نموده است :

انواع قراردادهای حمل فی مابین شرکتهای حمل و نقل با کارفرما  :
  • نوع اول کارفرما در ازای پرداخت وجه حمل ، کلیه مسائل مربوط به حمل کالا را به شرکت حمل و نقل محول می نماید و شرکت نیز براساس امکانات خود حسب مورد یا خود اقدام به انجام عملیات حمل می نماید یا با عقد قراداد با کامیون داران وظیفه حمل و نقل واگذار می نمایند.
  • کارفرما در ازای پرداخت کارمزد ، مدیریت حمل کالا را به شرکت حمل و نقل واگذار می نماید .
نحوه شناسایی درآمد شرکت های حمل و نقل براساس نوع قرارداد :

بنابراین در روش اول ، شرکتهای حمل و نقل موظفند کلیه دریافت های خود از کارفرما را به عنوان درآمد شناسایی نموده و حسب مورد پرداختی به ماشین داران یا حقوق پرداختی به رانندگان را به عنوان هزینه شناسایی و در دفاتر خود ثبت نمایند . در روش دوم ، باتوجه به اینکه عملکرد شرکت حمل ونقل به صورت کارمزدی می باشد ، صرفاً کارمزد دریافتی به عنوان درآمد ثبت می گردد و هزینه حمل کالا نیز (اعم از هزینه وسیله نقلیه یا هزینه حقوق رانندگان ) به عنوان هزینه شرکت حمل و نقل  تلقی نمی گردد.

با توجه به توضیحات فوق نحوه محاسبه مالیات شرکت های حمل و نقل به شرح زیر می باشد :
  • حالت اول کل وجوه دریافتی از کارفرما ماخذ محاسبه مالیات شرکت های  حمل و نقل و ماخذ محاسبه ارزش افزوده شرکت حمل و نقل خواهد بود
  • حالت دوم تنها کارمزد دریافتی از کارفرما ماخذ محاسبه مالیات شرکت حمل و نقل و ماخذ محاسبه ارزش افزوده شرکت حمل و نقل خواهد بود

همچنین لازم به توضیح است به موجب مقررات ماده 170 قانون مالیات های مستقیم ، مرجع رسیدگی به هرگونه اختلاف که در تشخیص مالیات های موضوع این قانون بین اداره امور مالیاتی  و مؤدی ایجاد شود ، هیأت حل اختلاف مالیاتی می باشد . بنابراین هزگونه اعتراض به موضوع با ارائه اسناد و مدارک و قرارداد منعقده در هیأت حل اختلاف مالیاتی و یا مراجع حل اختلاف بعدی با رعایت مقررات مربوط قابل طرح خواهد بود.


برای دریافت مشاوره مالیاتی و نیز آگاهی کامل از قوانین موضوعه  با ما در تماس باشید :

تلفن ۱ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۲

تلفن ۲ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۳

فکس :    ۸۸۲۰۵۷۶۶   ۲۱  ۹۸++

Email: Info@ArghamNegar.com

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *