موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.
مالیات اجاره املاک رهن شده

مالیات اجاره املاک رهن شده

مالیات اجاره املاک رهن شده

مالیات اجاره املاک رهن شده

یکی از نکات پر چالش در محاسبه مالیات اجاره محاسبه مالیات اجاره املاک رهن شده می باشد به این صورت که در مواردی که ملک به رهن یا رهن و اجاره واگذار می گردد مالیات متعلقه برای موجر چگونه محاسبه می شود .

به این منظور بموجب صورتجلسه مورخ 1399/04/18 شورای عالی مالیاتی که در پی نامه معاونت محترم درآمدهای مالیاتی تنظیم و صادر گردیده است درخصوص مفاد تبصره 1 ماده 54 قانون مالیاتهای مستقیم اعمال نظر نهایی گردیده است .

براساس نظر اکثریت اعضاء شورای عالی مالیاتی در مواردی است که اجاره ملک به اشخاص موضوع تبصره (9) ماده 53 قانون مالیات های مستقیم صرفاً در قالب اجاره پرداختی بوده و در مواردی که ملک بصورت رهن و یا رهن و اجاره ، به اجاره واگذار می شود ، همانطور که در بند 4 بخشنامه شماره 510/96/200 مورخ 1396/04/07 ، تصریح شده است ، در خصوص قراردادهای “رهن تصرف” و ” رهن و اجاره ” ( مشروط بر اینکه مبلغ اجاره پرداختی در قرارداد کمتر از 80 در صد  ارقام مندرج در جدول املاک مشابه باشد )، تعیین ارزش اجاری با رعایت صدر ماده 54 قانون براساس جدول املاک مشابه خواهد بود .

لذا براساس نظر فوق مالیات اجاره املاک رهن شده براساس جدول املاک مشابه محاسبه می گردد و در نتیجه مبلغ رهن نیز مشمول مالیات اجاره گردیده است .

متن صورت جلسه شورای عالی مالیاتی به شرح زیر می باشد :

صورتجلسه مورخ 1399/04/18 شورای عالی مالیاتی

در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات های مستقیم

 نامه شماره 13326/230/د مورخ 1399/04/08 معاون درآمدهای مالیاتی در ارتباط با نحوه اجرای مفاد تبصره (1) ماد ه (54) قانون مالیات های مستقیم ، حسب ارجاع مورخ 1399/04/09 رییس کل محترم امور مالیاتی کشور ، در اجرای بند 3 ماده 255 ق.م.م در جلسه شورای عالی مالیاتی مطرح گردید .

شرح ابهام:

در ارتباط با نحوه اجرای مفاد تبصره ( 1) ماده (54) قانون مالیات های مستقیم که عنوان می دارد “در صورتی که مستأجر جزء مشمولان تبصره (9) ماده (53)  قانون مالیات های مستقیم باشد ، اجاره پرداختی مستاجر ملاک تعیین درآمد مشمول مالیات اجاره خواهد بود” در نظر متفاوت به شرح زیر در سازمان وجود دارد :

1-درصورتی که در قرارداد اجاره ، میزان اجاره بها به صورت رهن و اجاره و یا رهن کامل تعیین شده باشد ، اعمال مفاد تبصره (1) ماده (54) قانون مالیات های مستقیم در تعیین درآمد مشمول مالیات موجر مجری نبوده و در این شرایط تعیین درآمد مشمول مالیات موجر براساس اجاره بهای تعیین شده در جدول اجاره املاک مشابه خواهد بود .

2-حکم تبصره (1) ماده (54) قانون مالیات های مستقیم فارغ از نوع قرارداد اجاره تنظیمی ( رهن کامل ، رهن و اجاره ، اجاره )، همواره ملاک عمل بوده و مالیات بر درآمد اجاره موجر براساس مبلغ اجاره بهای پرداختی مستأجرین موضوع تبصره مذکور  تعیین خواهد شد .

 اظهارنظر شورای عالی مالیاتی :

باتوجه به ابهام مطرح شده در نامه صدرالاشاره ، شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن پس از بررسی های لازم و شور و تبادل نظر در خصوص موضوع مطروحه به شرح زیر اعلام نظر می نماید:

نظر اکثریت:

طبق تبصره یک ماده 54 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31، در صورتی که مستاجر جزء مشمولین تبصره (9) ماده (53)  این قانون باشد ، اجاره پرداختی مستاجر ملاک تعیین درآمد مشمول مالیات اجاره خواهد شد .

همچنین وفق مقررات ماده 53  قانون مالیات های مستقیم در رهن نصرف : راهن طبق مقررات فصل مالیات بر درآمد املاک مشمول مالیات است .

بنابراین با  عنایت به مراتب فوق حکم تبصره (1) ماده (54) قانون مالیات های مستقیم در مواردی است که اجاره ملک به اشخاص مضووع تبصره (9) ماده 53 قانون مالیات های مستقیم صرفاً در قالب اجاره پرداختی بوده و در مواردی که ملک بصورت رهن و یا رهن و اجاره ، به اجاره واگذار می شود ، همانطور که در بند 4 بخشنامه شماره 510/96/200 مورخ 1396/04/07 ، تصریح شده است ، در خصوص قراردادهای “رهن تصرف” و ” رهن و اجاره ” ( مشروط بر اینکه مبلغ اجاره پرداختی در قرارداد کمتر از 80 در صد  ارقام مندرج در جدول املاک مشابه باشد )، تعیین ارزش اجاری با رعایت صدر ماده 54 قانون براساس جدول املاک مشابه خواهد بود .

نظر اقلیت:

هرچند که حکم قسمت ذیل ماده 53 در رهن تصرف نیز راهن شممول مقررات فصل اول از باب سوم شناخته شده و به شرح مقرر در حکم ماده 54 نحوه تقویم درآمد اجاره مشخص گردیده ، لاکن به صراحت حکم تبصره (1) این ماده مجوز تبدیل ودیعه به درآمد اجاره در مانحن فیه سلب و موکول به اجاره پرداختی گردیده است .

——————————————————————————————————————

برای دریافت مشاوره مالیاتی و دریافت کلیه خدمات  با ما در تماس باشید :

تلفن ۱ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۲

تلفن ۲ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۳

فکس :    ۸۸۲۰۵۷۶۶   ۲۱  ۹۸++

Email: Info@ArghamNegar.com

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *