موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.
تسویه حق سنوات خدمت

تسویه حق سنوات خدمت

تسویه حق سنوات خدمت

تسویه حق سنوات خدمت

درخصوص تسویه حق سنوات خدمت کارگران در تاریخ 1401/09/23 نظریه مشورتی توسط مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به شرح زیر صادر گردید :

نظریه مشورتی شماره 3 اداره کل روابط کار و جبران خدمت درخصوص تسویه حق سنوات خدمت

با عنایت به ضرورت ایجاد وحدت رویه در بین کارشناسان روابط کار سراسر کشور و ارتقای معرفت سازمانی در زمینه دانش روابط کار ، در این اداره کل مبادرت به تنظیم مسلسل وار نظریات مشورتی نموده است . بدیهی است که نظریات مزبور صرفاً جنبه ارشادی و مشورتی داشته و خطاب به کارشناسان روابط کار سراسر کشور صادر شده و تکلیفی را برای مراجع حل اختلاف کار ایجاد نمینمایند . بنابراین سومین نظریه مشورتی تنظیم شده در خصوص « تسویه حساب حق سنوات خدمت » برای آگاهی و ابلاغ به کارشناسان روابط کار به حضورتان ارسال می گردد .

با عنایت به مفاد دادنامه شماره 249 مورخ 1399/02/09  هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع اصلاح رأی شماره 2727 مورخ 1398/10/04 هیأت عمومی دیوان عدالت اد اری ، در خصوص پرداخت حق سنوات در قراردادهای کار مدت موقت ، به آگاهی می رسانم : با عنایت به مفاد قانون کار از جمله ماده 24 قانون مزبور ، ملاک پرداخت حق سنوات ، خاتمه قرارداد کار است ؛ لذا چنان چه حق سنوات قبل از خاتمه قرارداد کار ( انقضای مدت قرارداد کار ) و در حین اشتغال پرداخت شود ، علی الحساب محسسوب می گردد؛

” در قراردادهای بیش از یک سال تسویه حق سنوات خدمت علی الحساب خواهد بود “

لیکن چناچه حق سنوات در هنگام خاتمه قرارداد کار ( انقضای مدت قرارداد کار )  پرداخت شود ، تسویه حساب قطعی است ؛ اگرچه بعد از اتمام قرارداد ، قرارداد جدید با کارگر منعقد و استغال کارگر به واسطه قرارداد جدید ادامه یابد . بنابراین با توجه به رای شماره 249 مورخ 1399/02/09  هیات عمومی دیوان عدالت اداری ، چنان چه قرارداد کار مدت موقت ، کمتر از یک سال منعقد شده باشد و در هنگام خاتمه قرارداد ( انقضای مدت قرارداد کار ) حق سنوات به کارگر پرداخت شود ، پرداخت انجام شده قطعی محسوب شده و علی الحساب نمی باشد . هم چنین در صورتی که قرارداد کار مدت موقت برای یک سال منعقد شده باشد و در هنگام خاتمه قرارداد ( انقضای مدت قرارداد کار ) تسویه حساب صورت گیرد ، تسویه حساب به عمل آمده قطعی محسوب شده ، اگرچه بعد از پرداخت حق سنوات و انجام تسویه حساب ، مجدداً قرارداد تجدید یا تمدید شده و کارگر به اشتغال خود ادامه دهد ؛

لیکن برابر رای مزبور ، چنان چه قرارداد کار ، برای بیش از یک سال منعقد شده باشد و در پایان سال در حالی که هنوز از مدت قرارداد باقی مانده است ، تسویه حساب با کارگر صورت گیرد و حق سنوات به وی پرداخت شود ، تسویه حساب و پرداخت به عمل آمده علی الحساب بوده و قطعی محسوب نمی شود و مابه التفاوت آن باید در هنگام انقضای مدت قرارداد کار به کارگر پرداخت گردد .

————————————————————————————————————

برای دریافت مشاوره تامین اجتماعی و مشاوره مالی  با ما در تماس باشید :

تلفن ۱ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۲

تلفن ۲ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۳

فکس :    ۸۸۲۰۵۷۶۶   ۲۱  ۹۸++

Email: Info@ArghamNegar.com

بازگشت به صفحه اصلی 

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *