موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.

آیین نامه ماده 6 قانون پایانه فروشگاهی

آیین نامه ماده 6 قانون پایانه فروشگاهی

آیین نامه ماده 6 قانون پایانه فروشگاهی

آیین نامه ماده 6 قانون پایانه فروشگاهی

آیین نامه اجرایی موضوع ماده 6 قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 1398/07/21

 

فصل اول-تعاریف

ماده1.معانی واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در این دستوراعمل به شرح ذیل می باشد :

 الف)سازمان:سازمان امور مالیاتی

ب)قانون : قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 139/07/21 مجلس شورای اسلامی .

پ)دوره مالیاتی : دوره مالیاتی : دوره مالیاتی مطابق موضوع بند (پ) ماده 5 قانون و ماده 10 قانون مالیات بر ارزش افزوده .

ت)جمع صورتحساب :جمع مبالغ کلیه صورتحسابهای الکترونیکی بابت کالا و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده که در یک دوره مالیاتی توسط مودی صادر شده است .

ث)واحد جدید التاسیس :مودی مالیاتی که پس از مهلت موضوع ماده 3 قانون ، شروع به فعالیت و کسب و کار می نماید .

ج)واحد فاقد سابقه مالیاتی :مودی مالیاتی که مشمول واحد جدید التاسیس نبوده و برای دوره مشابه سال قبل در نظام مالیاتی کشور دارای سابقه مالیاتی نمی باشد.

چ)مالیات: باتوجه به ماده 2 قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده  به استثنا موارد مندرج در فصول هشتم و نهم و عوارض  آلایندگی موضوع تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده ، خواهد بود .

ح)حد مجاز فروش : حداکثر سقف مجاز فروش کالا و ارایه خدمت مشمول مالیات بر ارزش افزوده در یک دوره مالیاتی که مودی مکلف به فروش آن از طریق صدور صورتحساب الکترونیکی می باشد .

خ)فروش اظهار شده : مبلغ فروش کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده که مودی در یک دوره مالیاتی به یکی از طرق ذیل به سازمان اعلام می نماید :

-تسلیم اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده .

-صورتحساب های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان .

د)مرکز:مرکز تنظیم مقررات موضوع ماده 27 قانون .

فصل دوم محاسبه حدمجاز فروش براساس آیین نامه ماده 6 قانون پایانه فروشگاهی

ماده 2. حدمجاز فروش مودیان به صورت زیر تعیین می گردد :

الف)برای واحدهای جدیدالتاسیس و فاقد سابقه ، حدمجاز فروش به میزان سه برابر معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیات های مستقیم همان سال برای یک دوره مالیاتی می باشد .

ب)برای سایر مودیان که به عنوان کسب و کار جدید التاسیس و فاقد سابقه محسوب نمی شوند حدمجاز فروش معادل است با سه برابر فروش اظهاری دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت آن داده شده است

تبصره.در صورتی که مالیات دوره مشابه سال قبل به طور کامل پرداخت نشود به نسبت آن میزان از مالیات پرداخت شده ، سه برابر حد مجاز فروش برای مودیان موضوع بند(ب) تعیین می گردد.

ماده3. سازمان موظف است، به منظور آگاهی مودی از حد مجاز فروش تعیین شده موضوع ماده 2 این آیین نامه برای هر دوره مالیاتی ایشان، تمهیدات لازم را در کار پوشه اختصاصی مودی فراهم نماید .

ماده4.مودی به منظور افزایش حدمجاز فروش می بایست به یکی از روش های زیر از طریق کارپوشه خود اقدام نماید :

الف)پرداخت مالیات میزان افزایش حدمجاز موردد درخواست .

ب)ارایه تضامین کافی از قبیل سپرده بانکی ، ضمانت بانکی یا وثیقه ملکی به میزان مازاد حدمجاز فروش درخواستی پس از تایید درخواستی پس از تایید درخواست توسط اداره امور مالیاتی مربوطه .

تبصره1.در صورتی که مودی بعلت عدم پرداخت کل مالیات بر ارزش افزوده از حداکثر  حدمجاز فروش موضوع بند (ب) ماده 2 این آیین نامه استفاده نکرده باشد با پرداخت یا ترتیب پرداخت مانده بدهی مالیات دوره مشابه سال قبل ، میتواند از حد مجاز فروش مذکور استفاده نماید .

تبصره 2.سازمان موظف است به محض پرداخت مالیات جهت افزایش حدمجاز فروش یا ارایه تضامین کافی به نسبت مالیات پرداخت شده یا تضمین داده شده ، حدمجاز فروش مودی را افزایش دهد .

تبصره 3. افزایش حدمجاز فروش پس از اتمام هر دوره امکان پذیر نمی باشد.

ماده 5.افزایش حدمجاز از طریق کارپوشه مودیان به صورت بر خط در حافظه با حافظه های مالیاتی مودی و یا دریافت کد تخصیصی افزایش حد مجاز ، جهت اعمال در حافظه مالیاتی حسب مقررات اعلامی توسط مرکز امکان پذیر می باشد .

ماده6.اگر جمع مبالغ فروش کالا و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده صورتحساب جدید و صورتحساب های الکترونیکی قبلی در همان دوره مالیاتی بیش از حد مجاز فروش باشد ، مالیات بر ارزش افزوده مبلغ فروش کالا و خدمات مازاد بر حد مجاز فروش در صورتحساب درج نشده و برای خریدار این مبلغ اعتبار محسوب نمی شود ، لیکن فروشنده ملزم به پرداخت کل مالیات بر ارزش افزوده متعلقه به صورتحساب الکترونیکی می باشد .

ماده 7.جهت بهره مندی خریدار از اعتبار مالیاتی صورتحساب الکترونیکی موضوع ماده 6 این آیین نامه ،  فروشنده مکلف ااست حد مجاز فروش خود را متناسب با میزان فروش کالا و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده صورتحساب افزایش داده و سپس صورتحساب الکترونیکی اصلاحی مربوطه را بر اساس مقررات اعلامی توسط مرکز حداکثر تا پایان همان دوره مالیاتی ، صادر نماید .

——————————————————————————————————————

برای دریافت مشاوره مالیاتی و نیز کلیه خدمات حسابداری و مشاوره مالیاتی  با ما در تماس باشید :

تلفن ۱ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۲

تلفن ۲ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۳

فکس :    ۸۸۲۰۵۷۶۶   ۲۱  ۹۸++

Email: Info@ArghamNegar.com

بازگشت به صفحه اصلی 

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *