موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.

گروه بندی مشاغل براساس ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم

گروه بندی مشاغل براساس ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم

گروه بندی مشاغل براساس ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم

گروه بندی مشاغل براساس ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم

گروه بندی مشاغل براساس ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم

درخصوص گروه بندی مشاغل براساس ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم باید گفت ،  براساس مفاد ماده 95 که مقرر می دارد صاحبان مشاغل موظفند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و ضوابط مربوط از جمله اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت در خصوص تجار تنظیم می‌گردد برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آنها تنظیم کنند.

همچنین براساس مفاد مفاد ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم مقرر گردیده به منظور تعیین  نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روشهای نگهداری آنها اعم از ماشینی(مکانیزه) و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی با توجه به نوع و حجم فعالیت حسب مورد برای مودیان مذکور و نیز نحوه ارائه آنها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات آیین نامه اجراییآیین نامه اجرایی توسط سازمان امور مالیاتی تنظیم گردد . 

براساس آیین نامه مذکور گروه بندی مشاغل صورت پذیرفته و کلیه مشاغل به سه گروه تقسیم شده اند . گروه بندی مشاغل براساس ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر می باشد :

مشاغل گروه اول :

مشاغلی که در گروه اول قرار می گیرند عبارتند از :  

1- مشاغلی که مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده * طبق آخرین برگ مالیات قطعی ** عملکرد سال 1391 . به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد ، هرکدام بیشتر از مبلغ سی میلیارد ریال باشد .

2-اشخاص ذیل فارغ از حجم فعالیت از لحاظ انجام تکالیف جزء مؤدیان گروه اول محسوب می شوند :

  • دارندگان کارت بازرگانی (وارد کنندگان و صادر کنندگان ).
  • صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذی ربط .
  • صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر.
  • صاحبان بیمارستان ها ،زایشگاه ها ،کلینیک های تخصصی .
  • صاحبان مشاغل صرافی .
  • فروشگاههای زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذی ربط .

تکالیف مالیاتی مشاغل گروه اول  : 

نگهداری دفاتر روزنامه و کل یا سایردفاتر حسب مورد ، متکی به اسناد و مدارک ، با رعایت مقررات مندرج در ماده(6) آیین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر ، اسناد و مدارک و روشهای نگهداری نگهداری آنها موضوع ماده 95 اصلاحی مصوب 1394/04/31 قانون مالیات های مستقیم .مؤدیان برای ثبت و پلمپ دفاتر روزنامه و کل باید قبل از شروع سال مالیاتی (شمسی) با مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ، درخواست خود جهت دریافت دفاتر پلمپ شده را براساس دستورالعمل موجود در سامانه مذکور طی و کد رهگیری دریافت کنند.

مشاغل گروه دوم :

مشاغلی که در گروه دوم قرار می گیرند عبارتند از :  

مشاغلی که مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده * طبق آخرین برگ مالیات قطعی * عملکرد سال 1391 . به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد ، هرکدام بیشتر از مبلغ ده  میلیارد و تا سی میلیارد ریال باشد .

تکالیف مالیاتی مشاغل گروه دوم  : 

نگهداری اسناد و مدارک معاملات از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمد ها و اسناد خرید کالا ، خدمات و دارایی و سایر اسناد هزینه های انجام شده  به تفکیک و به ترتیب تاریخ وقوع هریک از رویدادهای مالی برای هرسال مالیاتی و تنظیم صورت درآمد و هزینه ماهیانه و سالانه خود در چارچوب  فرم های زیر :

-صورت درآمد و هزینه ماهیانه مؤدیان گروه دوم

-صورت درآمد و هزینه سالانه مؤدیان گروه دوم

مشاغل گروه سوم :

مشاغلی که در گروه سوم قرار می گیرند عبارتند از :  

مؤدیانی که در گروه های اول و دوم قرار نمیگرند جزء گروه سوم محسوب می شوند .

تکالیف مالیاتی مشاغل گروه سوم  : 

نگهداری اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از  قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمدها و اسناد خرید کالا و خدمات و نیز اسناد هزینه انجام شده برای هر سال مالیاتی و تنظیم خلاصه درآمد و هزینه سالانه ، در چارچوب فرم « خلا-صه  درآمد و هزینه سالانه گروه سوم .»

—————————————————————————————————————————

برای دریافت مشاوره مالیاتی و نیز آگاهی کامل از قوانین موضوعه  با ما در تماس باشید :

تلفن ۱ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۲

تلفن ۲ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۳

فکس :    ۸۸۲۰۵۷۶۶   ۲۱  ۹۸++

Email: Info@ArghamNegar.com

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *