موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.
مدیریت بر مبنای فعالیت

مدیریت بر مبنای فعالیت ( ABM )

مدیریت بر مبنای فعالیت ( ABM )

مدیریت بر مبنای فعالیت ( ABM )

مدیریت بر مبنای فعالیت ( ABM ) از آنجایی دارای اهمیت می باشد که امروزه بازار ، در واقع یک بازار به شدت رقابتی است . شرکت ها و مؤسساتی که در یک شهر یا یک کشور مشخص فعالیت می کنند ، همان گونه که احتمالاً رقبایی در شهر یا یک کشور محل فعالیت خود دارند ، با رقبایی در سایر کشورها نیز روبرو هستند . رقابت شدید جهانی شرکت ها را ناچار می سازد که برای دستیابی به کیفیت بالای محصول با هزینه پایین ، بیش از گذشته بکوشند . رقابت جهانی یکی از عوامل عمده مؤثر بر واحدهای اقتصادی ظرف سی سال گذشته بوده است .

با کاهش حقوق و عوارض گمرکی و سودهای بازرگانی ، واحدهای انتفاعی ناگزیرند تمام تولید کنندگان محصولات مشابه در سطح جهان را به عنوان رقیب و ناگزیرند تمام تولید کنندگان محصولات مشابه در سطح جهان را به عنوان رقیب وکلیه خریداران در کشورهای مختلف را به عنوان مشتری نگاه کنند . مشتریان ، از حالات و کیفیت قابل اعتماد محصول انتظارات مختلفی دارند . آنها بهای تمام شده ، زمان و چگونگی تحویل محصول یا خدمتشان را در نظر می گیرند .

برای راضی نگه داشتن مشتریان و رقابت با سایر تولید کنندگان باید هم زمان روی سه بعد زیر رقابت کرد :

1- کیفیت،

کیفیت تجربه کلی یک مشتری با یک محصول است که خصوصیات فیزیکی و امکانات آن محصول و قابلیت اعتماد به کارایی امکانات آن را در بر می گیرد. کیفیت همچنین شامل خدمات دهی این امکانات مانند خدمات پس از فروش و سطح کارایی خدمات انجام شده به وسیله یک سازمان است .

2- بهای تمام شده ،

بهای تمام شده ، شامل منابع مصرف شده به وسیله تولید کنندگان و سازمان های حمایت کننده آنها مانند عرضه کنندگان و فروشندگان است . بهای تمام شده محصول شامل کل حلقه ارزش یعنی کل تشکیلات از عرضه کننده تا خدمات دهی بعد از فروش به مصرف کنندگان یا تمام کسانی است ، که برای مشتریان ارزش افزوده به وجود می آورند . با این تعبیر ، بهای تمام شده  مشتریان شامل بهای تمام شده برای مصرف کننده محصول است که معمولاً « بهای تمام شده مالکیت »نامیده می شود .

3 – زمان.

زمان، یعنی مدتی که طول می کشد تا شرکت می تواند پس از اعلام نیاز محصول را در دسترس مشتری قرار دهد یا مدتی که شرکت می تواند محصول هایش را با امکانات جدید یا فناوری نوین با سرعت توسعه دهد و آن را در سریع ترین وقت به بازار  عرضه کند. همچنین زمان شامل صرف وقت برای کامل کردن حلقه فعالیت ها از شروع تا پایان تولید می شود . امروزه اگر مدیران واحدهای انتفاعی بخواهند محصول هایی را تولید کنند که در بازار های جهانی با محصول  های مشابه قابل رقابت باشند و مشتریان را به خود جذب کنند ، باید از فعالیت هایی که در ساخت محصولات نقش دارند و  همچنین هزینه انجام این گونه فعالیت ها به موقع آگاه شوند . این آگاهی از طریق شناسایی فعالیت ها  تخصیص هزینه ها و فالیت ها به دست می آید .

این سه عنصر یک مثلث استراتژیک را تشکیل می دهند .

واحدهای انتفاعی برای موفقیت در اقتصاد  باید بیش از گذشته نگران تقاضای مشتریان باشند و با کارایی بیشتر فعالیت کنند . واحدهای انتفاعی معمولاً از طریق فراهم کردن محصولات و خدمات بهتر و به قیمت کمتر می توانند با تولید کنندگان دیگر رقابت کنند. ارائه محصولات بهتر و به قیمت کمتر می توانند با تولید کنندگان دیگر رقابت کنند . ارائه محصولات بهتر به مشتریان مستلزم بذل توجه بیشر به نیاز های مشتریان یا اتخاذ رویکرد مشتری مداری است . تولید با هزینه کمتر نیز مستلزم این است که واحدهای انتفاعی با کارایی بیشتری کار کنند . در محیط متغیر پرریسک و پر قابت امروز ، مهم ترین پیام این است که با راهکارها ،ساختارها ،رفتار ها و ابار متعلق به دیروز ، نمی توان به موفقیت درآینده ، پیروز شدن به رقیب و رضایت مشتری امیدوار بود .

“مدیریت بر مبنای فعالیت ( ABM ) ابزار پیروز شدن به رقیب و رضایت مشتری است “

در چنین شرایطی که رقابت بسیار بی رحم است سازمانی موفق است ، که بتواند با استفاده از مدیریت کارا و مؤثر و با استفاده از «الگو برداری از بهترین ها» از رقبا پیشی بگیرد . در این راستا مدیریت بر مبنای فعالیت  ABM الگوهایی را معرفی می کند تا مدل بهبود در راستای کاهش هزینه و حذف ضایعات را ارائه دهد  با پشیبانی اطلاعات تفصیلی و تحلیل شده حسابداری مدیریت ،از نظر شناسایی ،تفکیک و طبقه بندی فعالیت های واجدارزش افزوده و فاقد آن با کارایی عمل کند .بهبود مستمر  عملیات با رویکرد مدیریت کل نگر همسویی ندارد؛ زیرا مدیریت کل نگر به نتایج حاصل از عملکرد سیستم توجه دارد (نتیجه گراست )، ولی نگرش جدید برای بهبود مستمر عملیات به فرایند ( فعالیت) توجه دارد و معتقد است کل ، مرکب اجزاء هم بسته ای است که فعالیت هایی را در فرایند تولید منعکس می سازد .

این فعالیت ها از دیدگاه مدیریت کیفیت جامع ، محرک های هزینه هستند و باید به تدریج در فرایند تحت کنترا کیفی جامع قرار گیرند تا فعالیت های فاقد ارزش افزوده حذف شوند و هدف یعنی بهبود تحقق یابد . بنابراین در نگرش جدید، هزینه معلول است و فعالیت علت بوجود آمدن هزینه است و برای بهبود عملیات باید علت را تحت کنترل و چارچوبی قرار داد ، نه معلول را. از این رو ، امروزه برای دستیابی به بهبود مستمر عملیات توجه دانش مدیریت معطوف به مدیریت بر مبنای فعالیت ABM شده است .


برای دریافت مشاوره  مدیریت بر مبنای فعالیت و نیز دریافت خدمات حسابداری مدیریت با ما در تماس باشید :

تلفن ۱ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۲

تلفن ۲ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۳

فکس :    ۸۸۲۰۵۷۶۶   ۲۱  ۹۸++

Email: Info@ArghamNegar.com

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *