موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.
سیستم اطلاعاتی حسابداری

سیستم اطلاعاتی حسابداری

سیستم اطلاعاتی حسابداری

سیستم اطلاعاتی حسابداری

سیستم اطلاعاتی حسابداری از سه بخش زیر سیستم تشکیل شده است . زیر سیستم اطلاعات حسابداری تراکنش های مالی و غیر مالی را پرداز می نمایند . سه بخش سیستم اطلاعاتی حسابداری به شرح زیر می باشد :

زیر سیستم پردازش تراکنش در سیستم اطلاعاتی حسابداری

این زیر  سیستم نقش مرکزی در سیستم های اطلاعاتی دارد ؛ این سیستم رویدادهای اقتصادی را به تراکنش های مالی تبدیل می کند ، آنگاه آنها را در قالب مستندات حسابدرای (دفتر روزنامه و دفترکل) ثبت می کند و در قالب اطلاعات مالی بین کارکنان عملیاتی توزیع می کند تا به این ترتیب عملیات روزانه شان را پشتیبانی کند.

زیرسیستم پردازش تراکنش با رویدادهای سرو کار دارد که مکررا در شرکت رخ می دهند ، رویدادهای زیادی در شرکت اتفاق می افتند که نیازمند پردازشند، از این رو ، زیر سیستم پردازش تراکنش برای آنکه حجم بالایی از رویدادها را به شیوه ای کارا پردازش کند می بایست رویدادهای مشابه را در قالب چرخه های معاملاتی دسته بندی نماید . به این ترتیب این زیر سیستم ، تراکنش های مربوط به سه چرخه درآمد ، مخارج و تبدیل را در بر میگیرد. هرچرخه تراکنش های مالی مختلفی را شامل می شود و پردازش می کند . چگونگی پردازش تراکنش ها در فصل 2 و جزئیات چرخه های درآمد ، مخارج و تبدیل در فصول 4 ،5 و 6 ارائه می شود .

زیر سیستم های گزارشگری مالی و دفتر کل در سیستم اطلاعاتی حسابداری

زیر سیستم دفتر کل و زیر سیستم گزارشگری مالی دو زیر سیستمی هستند که باهم ارتباط نزدیک دارند و به دلیل تعامل عملیاتی ، اغلب به عنوان یک سیستم واحد یعنی سیستم دفتر کل و گزارشگری مالی در نظر گرفته می شوند . بخش اعظم داده هایی که به سیستم دفتر کل وارد می شوند از زیر سیستم های چرخه های معاملاتی فراهم می آیند . خلاصه رویدادهای مالی توسط سیستم دفتر کل پردازش می شوند و به این ترتیب حساب های دفتر کل بروز رسانی می گردند . رویدادهایی که  دفعات وقوع پایینی دارند و برای آنها چرخه معاملاتی معینی لحاظ نشده است مانند رویدادهای مربوط به سرمایه شرکت ، ادغام ، تسویه تعهد ناشی از دعاوی حقوقی ، به طور مستقیم به سیستم دفتر کل وارد می شوند .

زیر سیستم گزارشگری مالی هم وضعیت منابع مالی و تغییرات در این منابع را اندازه گیری و به استفاده کنندگان برون سازمانی مخابره می کند . این نوع از گزارشگری را گزارشگری غیر اختیاری می نامند زیرا سازمان در تعیین نوع اطلاعاتی که گزارش می شود اختیارات پایینی دارد و یا اصلا اختیاری ندارد . اغلب این اطلاعات شامل صورت های مالی سنتی ، اظهارنامه های مالیاتی و سایر گزارشاتی است که به موجب قانون می بایست تهیه شوند .

زیر سیستم گزارشگری مدیریت در سیستم اطلاعاتی حسابداری

مدیران ضمن آنکه امور مربوط به برنامه ریزی و پایش عملیات شرکت را انجام می دهند باید مشکلات پیش روی شرکت را نیز سریعاً پاسخ دهند . سیستم گزارشگری مدیریت ، اطلاعات مالی داخلی مورد نیاز مدیر را فراهم می آورد . از جمله گزارشاتی که توسط این سیستم تهیه می شود میتوان به بودجه ، گزارشات انحراف از بودجه ، تحلیل سود –حجم فعالیت و بها و گزارشاتی اشاره کرد که با استفاده از داده های روز و نه تاریخی تهیه می شوند. چنین گزراشاتی را گزارشگری اختیاری می نامند زیرا سازمان خود می تواند نوع اطلاعاتی را که باید گزارش شوند و شیوه گزارشگری آن را تعیین کند .

 

—————————————————————————————————————————

برای دریافت مشاوره و اطلاعات کامل درخصوص خدمات طراحی سیستم مالی  با ما در تماس باشید :

تلفن ۱ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۲

تلفن ۲ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۳

فکس :    ۸۸۲۰۵۷۶۶   ۲۱  ۹۸++

Email: Info@ArghamNegar.com

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *