موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.
اعتراض به مالیات قطعی

اعتراض به مالیات قطعی

اعتراض به مالیات قطعی

اعتراض به مالیات قطعی

برای پرداختن به امکان اعتراض به مالیات قطعی ابتدا باید مشخص کنیم چه زمان مالیات قطعی می گردد .

براساس مفاد قانون مالیاتهای مستقیم هر گاه مودی مالیاتی پس از صدور برگ تشخیص مالیات و یا پس از صدور رای هیئت بدوی حل اختلاف مالیاتی به ترتیب ظرف مدت 30 روز  و 20 روز اعتراض خود را به صورت کتبی به سازمان امور مالیاتی ارائه ننماید و یا پس از صدور رای هیئت حل اختلاف مالیاتی در مرحله تجدید نظر ، مالیات قطعی خواهد بود .

اعتراض در شورای عالی مالیاتی

حال برای اعتراض به مالیات قطعی برابر مفاد  ماده ۲۵۱ قانون مالیاتهای مستقیم هم مودی و هم اداره امور مالیاتی می توانند ظرف مدت یکماه پس از تاریخ ابلاغ رای ” قطعی ” هیات حل اختلاف مالیاتی ( هیئت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر )  به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را خواستار شوند .

حالا این سوال مطرح می گردد که درصورتی که  این مهلت یک ماهه مندرج در ماده 251  گذشته باشد و مودی اعتراضی نکرده باشد و یا پس از این یک ماه مدارکی به دست آید که میتواند نتیجه رای را به نفع خود تغییر داد اکنون امکان اعتراض وجود خواهد داشت .

اعتراض در هیئت ماده 251 مکرر

 در پاسخ  باید گفت براساس  ماده ۲۵۱ مکرر  مقرر گردیده ؛  در مورد مالیات های مستقیم و غیر مستقیم قطعی شده است که در مرجع دیگری قابل طرح نیست یعنی طبق قانون تمامی مراحل را پشت سر گذاشته شده است  و همچنین به استناد مدارک و دلایل کافی ادعای غیر عادلانه بودن مالیات مودی دارد ، می تواند اعتراض خود را در هیئت موضوع ماده 251 مکرر مطرح نماید .

هیئت ماده 251 مکرر هیاتی مرکب از ۳ نفر به انتخاب وزیر اقتصاد و دارایی می باشد که به شکایاتی که مودی طی نامه ای به حضور وزیر ایفاد می دارد ، درصورت تشخیص وارد بودن پرونده ، تجدید رسیدگی صورت می پذیرد .

توضیح اینکه رای  هیات 251 مکرر  به اکثریت آرا قطعی و لازم الاجرا می باشد و جای هیچگونه اعتراض و بررسی دیگری در سازمان امور مالیاتی وجود ندارد.

اعتراض در دیوان عدالت اداری

درخاتمه باید گفت مودی مالیاتی می تواند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ رای هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر اعتراض خود را نزد دیوان عدالت اداری تسلیم نماید .

لازم به ذکر است رسیدگی به اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی قبل از رسیدگی و صدور رای قطعی از سوی هیات حل اختلاف مالیاتی ، بدواً قابل طرح در دیوان عدالت اداری نیست.

———————————————————————————————————

برای دریافت مشاوره و نیز کلیه خدمات حسابداری و مشاوره مالیاتی  با ما در تماس باشید :

تلفن ۱ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۲

تلفن ۲ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۳

فکس :    ۸۸۲۰۵۷۶۶   ۲۱  ۹۸++

Email: Info@ArghamNegar.com

بازگشت به صفحه اصلی 

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *