موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.
هزینه یابی هدف

هزینه یابی هدف

هزینه یابی هدف

هزینه یابی هدف

سابقه استفاده از هزینه یابی هدف به سال 1923 توسط هنری فورد باز می گردد. امروزه، این روش باتوجه  به وجود رقابت جهانی ، افزایش انتظارت مشتری، و ضرورت تعیین قیمت رقابتی در بسیاری از صنایع بخوبی مورد استقبال مدیران شرکت ها قرار گرفته است . این عوامل واحدهای تجاری را یکی پس از دیگری همه ساله ناگزیر از جستجو برای یافتن راه هایی برای کاستن از میزان هزینه ها و همزمان تولید محصولاتی با افزایش سطح کیفیت و کارآمدی بالاتر می نماید . فورد این روش را هزینه یابی هدف نام گذاری کرد . به موجب این نوع هزینه یابی ، واحد تجاری با فرض فروش در یک بازار رقابتی قادر به تعیین (هدف گذاری ) قیمت تمام شده محصول یا خدمت گردیده است . حال نیز از سود مورد درخواست بهره مند می شود :

سود مورد درخواست  –   قیمت رقابتی = قیمت تمام شده هدف

برای رسیدن به سطح قیمت تمام شده هدف ، دو راه در برابر واحد تجاری در راستای کاستن از میزان هزینه ها قرار دارد :

1.اسفاده از فن آوری ساخت جدید یک پارچه ، تکنینک های مدیریت هزینه پیش رفته ، از قبیل هزینه یابی بر مبنای فعالیت ، و یافتن راهی برای افزایش میزان بهره وری .

2.از طریق طراحی مجدد محصول یا خدمت . این روش به نفع بسیاری از واحدهای تجاری است . زیرا، به موجب آن تصمیمات طراحی بخش اعظم هزینه های کل چرخه حیات محصول را مورد شناسایی قرار می دهد . از طریق توجه دقیق بر طراحی، امکان کاهش قابل توجه در هزینه های کل محصول ممکن خواهد شد. رویکرد گرایش به استفاده از هزینه یابی هدف ، در درجه نخست خاص شرکت های تولیدی در کشور ژاپن محسوب می شود  .

در بسیاری از واحدهای تجاری هر دو گزینه بکار گرفته شده است . در این شرکت ها، ابتدا تلاش هایی در جهت دستیابی به ارتقاء سطح بهره وری بالاتر صورت میگیرد. سپس ، از هزینه یابی هدف برای تعیین طرح هایی با قیمت تمام شده پایین تر استفاده می شود . بعضی از مدیران معتقدند، برخلاف اجرای برنامه هایی برای ایجاد بهبود در بهره وری ، هزینه یابی یک معیار مشخص تر ، ویک سطح قیمت تمام شده صریح تر برای این منظور فراهم می کند .

” برای رسیدن به سطح قیمت تمام شده هدف ، دو راه در برابر واحد تجاری وجود دارد ” 

در بسیاری از شرکت های تولید کننده خودرو ، طراحان نرم افزار ، و سایر سازندگان محصولات مصرفی بنابر ملاحظات بازار تعیین تعداد و انواع موارد کارآمدی ها در روزآوری  دوره ای محصول و قیمت تمام شده آن در مرحله طراحی الزامی است . هزینه یابی هدف، برمبنای تجزیه و تحلیل تعامل بین کارآمدی و هزینه آن به عنوان یک ابزار مناسب مدیریتی در این قبیل واحدهای تجاری مورد استفاده قرار میگیرد  . با توجه به قرار گرفتن هزینه یابی در مراحل اولیه فعالیت های بالادستی چرخه حیات محصول ، از آن میتوان برای کمک به واحد تجاری در کاستن از هزینه های کل به خوبی استفاده کرد.

در صنایع زاپن و در شمار روزافزونی از واحدهای تجاری در سرتاسر جهان از هزینه یابی هدف استفاده می شود . شعبه کادیلاک شرکت جنرال موتور، تویوتا ، هوندا موتور ، شرکت  کامپک کامپیوتر،این تل ، و در بسیاری از شرکت های دیگر استفاده از هزینه یابی هدف معمول است . تعداد قابل توجهی از واحدهای تجاری به خوبی در یافته اند که رقابت موفقیت آمیز در رهبری قیمت تمام شده یا متمایز کردن محصول به تنهایی دشوار خواهد بود . چرا که این قبیل واحدها ملزم به رقابت هم در قیمت و هم در کارآمدی محصول می باشند . در این شرکت ها ، هزینه یابی هدف شیوه بسیار مفیدی در جهت اعمال مدیریت در تعامل مورد نیاز بین نوع کارآمدی و هزینه آن بشمار می رود  .

برای اجرای رویکرد هزینه یابی هدف طی 5 مرحله ذیل الزامی است :

1.تعیین قیمت بازار.

2.تعین سطح سود مورد درخواست.

3.محاسبه قیمت تمام شده هدف براساس قیمت بازار و سود مورد درخواست .

4.استفاده از مهندسی ارزش شناسایی راه های کاستن از قیمت تمام شده محصول .

5.استفاده از هزینه یابی کایزن و کنترل عملیاتی برای کاهش بیش تر هزینه ها.

سه مرحله نخست مستلزم ارایه هیچ نوع توضیح اضافی نیست . در بخش های بعدی مراحل چهارم و پنجم تشریح خواهد شد: استفاده از مهندسی ارزش و هزینه یابی کایزن و کنترل عملیاتی.

————————————————————————————-

برای دریافت مشاوره  مدیریت و خدمات حسابداری  با ما در تماس باشید :

تلفن ۱ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۲

تلفن ۲ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۳

فکس :    ۸۸۲۰۵۷۶۶   ۲۱  ۹۸++

Email: Info@ArghamNegar.com

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *