موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.
کدام حسابهای بانکی رسیدگی می شود

کدام حسابهای بانکی رسیدگی می شود

کدام حسابهای بانکی رسیدگی می شود

کدام حسابهای بانکی رسیدگی می شود

کدام حسابهای بانکی رسیدگی می شود ؛ این سوالی می باشد که از سوی  بسیاری از مودیان مالیاتی و فعالین اقتصادی مطرح می گردد . حال سازمان امور مالیاتی با صدور بخشنامه شماره 230/37598/د مورخ 1400/06/31 به طور کامل به آن پاسخ داده است  .

براساس بخشنامه مذکور اطلاعات تراکنش های بانکی سنوات 1395 لغایت 1398 با جمع گردش بستانکار بررسی و پالایش شده سالانه کمتر از پنجاه میلیارد ریال که تاکنون مورد رسیدگی واقع نشده اند ، مشمول حسابرسی و رسیدگی مالیاتی نمی باشند .

لذا با توجه به مطلب فوق می توان گفت ، حدنصاب 50 میلیارد ریال سنوات قبل از 1395 در خصوص سنوات بعدی نیز موضوعیت دارد .

متن کامل بخشنامه بخشنامه شماره 230/37598/د مورخ 1400/06/31 به شرح زیر می باشد :

نظر به اینکه تراکنش های بانکی سال های 1395 لغایت 1397 اشخاص مشکوک به فرار مالیاتی در سامانه اطلاعات تراکنش های بانکی (BTIS) بارگذاری گردیده و گزارش تراکنش های بانکی و همچنین ریز تراکنش های بانکی پالایش شده مؤدیان مذکور به صورت سیستمی قابل بهره برداری برای ادارات کل می باشد ، لذا مقتضی است ادارت کل امور مالیاتی،ضمن مراجعه به سامانه مذکور و برداشت اطلاعات تراکنش های بانکی ، نسبت به رسیدگی با رعایت مقررات از جمله بخشنامه شماره 16/99/200 مورخ 31/1/1399 و با در نظر گرفتن نکات ذیل اقدام نمایند :

جمع گردش بستانکار بررسی و پالایش شده سالانه کمتر از پنجاه میلیارد ریال که تاکنون مورد رسیدگی واقع نشده اند ، مشمول حسابرسی و رسیدگی مالیاتی نمی باشند .

1.با توجه به تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای معاونان محترم سازمان ، اطلاعات تراکنش های بانکی سنوات 1395 لغایت 1398 با جمع گردش بستانکار بررسی و پالایش شده سالانه کمتر از پنجاه میلیارد ریال که تاکنون مورد رسیدگی واقع نشده اند ، مشمول حسابرسی و رسیدگی مالیاتی نمی باشند .

شایان ذکر است : تراکنش های بانکی سال 1398 مربوط به مؤدیان با ریسک بالا ( که اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1398 آنها جهت رسیدگی در انباره حسابرسی ادارات کل امور مالیاتی بارگذاری شده اند ) قبلاً توسط دفتر بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی به  صورت پالایش شده ( صرف نظر از مبلغ ) در اختیار ادارات کل امور مالیاتی قرار گرفته تا بدون در نظر گرفتن حدآستانه فوق ،  در رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی مؤدیان لحاظ نمایند .

2.کلیه تراکنش های بانکی ارسالی به ادرات کل ، می بایست قبل از ارسال به ادارات امور مالیاتی و ورود به امر رسیدگی مالیاتی ، جهت بررسی و اظهارنظر در اختیار کمیته موضوع بند (1) بخشنامه صدرالاشاره قرار گرفته و پس از بررسی های قانونی ، صرفاً در صورت لزوم به حسابرسی براساس صورتجلسه کمیته ، مراتب جهت رسیدگی به ادارات امور مالیاتی مربوطه ارسال شود . ( به جزء تراکنش های بانکی مربوط به اظهارنامه های باریسک سال 1398 که مقرر گردید همزمان با رسیدگی در اختیار گروه های رسیدگی قرار بگیرد و نیاز به طرح در کمیته مذکور ندارد. ) بدیهی است : رسیدگی مالیاتی تراکنش های بانکی قبل از اظهار نظر کمیته مذکور ، موضوعیت ندارد .

” براساس بخشنامه جدید تراکنش های زیر 50 میلیارد در سال مشمول رسیدگی نمی باشد ” 

3.نکات زیر در بررسی تراکنش های بانکی سال یا سال های مورد رسیدگی مدنظر قرار گیرد :

الف: دلایلی که به موجب آن از مالیات سال قبل  رفع تعرض گردیده و یا موجبات تعدیل مالیات مورد مطالبه را فراهم نموده است .

ب: چنانچه در رسیدگی به تراکنش های بانکی سال یا سال های قبل ، عدم تعلق برخی از حساب های بانکی به مؤدی ، موردتأیید قرار گرفته باشد .

ج: تراکنش های بانکی حسابهایی که سال قبل آنها ، بابررسی و تشخیص کمیته موضوع بند (1) بخشنامه 16/99/200 مورخ 31/1/1399 نیاز به رسیدگی نداشته است ، با نظر کمیته ، از دستور رسیدگی خارج شود .

4.مدیران کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا با زمان بندی مناسب ، نسبت به رسیدگی هم زمان کلیه منابع مالیاتی تراکنش های بانکی با الویت مؤدیان دارای تراکنش با مبالغ بالا ، حداکثر تا پایان آذر ماه سال جاری اقدام نموده و پس از تنظیم گزارشات رسیدگی و مطالبه مالیات ظرف مهلت مذکور در خصوص کلیه تراکنش های بانکی ، علاوه بر ثبت نتیجه کلیه اقدامات در سامانه اطلاعات تراکنش های بانکی ( BTIS) ، نتیجه را به صورت ماهانه به دفتر بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی گزارش نمایند .

” اولیت رسیدگی با مؤدیان دارای تراکنش با مبالغ بالا می باشد ” 

مهلت رسیدگی فوق متناسب با تعداد مؤدیان مالیاتی بوده و برای ادارات کل امور مالیاتی مرکز، شمال، غرب و شرق تهران ، شمیرانات و استان اصفهان تا پایان بهمن ماه سال جاری می باشد .

5.چنانچه در حین حسابرسی مالیاتی ، برای گروه رسیدگی ویژه تراکنش های بانکی مواردی مورد ابهام باشد ، می بایست وفق مقررات بند 14 بخشنامه فوق الاشاره موضوع جهت اتخاذ تصمیم به کمیته بند یک بخشنامه موصوف ارجاع و نظر به کمیته ملاک عمل گروه رسیدگی قرار گیرد .

6.شایان ذکر است با عنایت به بند 2 بخشنامه 508/99/200 مورخ 7/3/1399 سازمان متبوع ، نظر به تصریح قانون گذار مبنی بر تکلیف سازمان به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی مکتسبه از طرح جامع مالیاتی برای مؤدیانی که از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر قانونی و مطابق مقررات اجتناب نموده اند ، بررسی تراکنش های بانکی سال 1398 اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد اظهارنامه مستلزم تهیه اظهارنامه برآوردی برای مؤدیان مذکور می باشد ، لذا ادارات کل امور مالیاتی ا زمان تعیین تملیف نحوه تولید اظهارنامه برآوردی سال 1398 از ورود به امر رسیدگی این قبیل موارد اجتناب نمایند .

7.مسئولیت اجرای وارد فوق از جمله طرح کلیه تراکنش های بانکی در  کمیته یاد شده بر عهده مدیران کل محترم امور مالیاتی و نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده دادستان محترم انتظامی مالیاتی می باشد .

 

————————————————————————————————————

برای دریافت مشاوره مالیاتی و نیز آگاهی کامل از قوانین موضوعه در رابطه با مباحث مالیاتی   با ما در تماس باشید :

تلفن ۱ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۲

تلفن ۲ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۳

فکس :    ۸۸۲۰۵۷۶۶   ۲۱  ۹۸++

Email: Info@ArghamNegar.com

 

بازگشت به صفحه اصلی

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *