موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.

ویژگی‌های مشاوران بزرگ و تاثیرگذار

ویژگی‌های مشاوران بزرگ

ویژگی‌های مشاوران بزرگ و تاثیرگذار

ویژگی‌های مشاوران بزرگ و تاثیرگذار

ویژگی‌های مشاوران بزرگ و تاثیرگذار

مترجم: سمیرا نوری منبع: hbr : بر پایه‌ مطالعه‌‌ای جدید درخصوص ویژگی‌های مشاوران بزرگ ، عدم تعادل عرضه و تقاضا در حوزه مشاوره در حال افزایش است؛ بیش از ۷۵ درصد کسانی که در شغلی خاص مشغول به‌کار هستند تمایل به داشتن یک مشاور دارند، در‌حالی‌که تنها ۳۷ درصد از این افراد توانسته‌اند از چنین فرصتی بهره‌مند شوند. افزون بر این، بیشتر کسانی که به‌عنوان مشاور فعالیت می‌کنند نمی‌توانند تاثیر چشمگیری داشته باشند. تاثیرگذاری آنها بسیار کمتر از آن‌ مقداری است که از یک مشاور خوب انتظار می‌رود، چرا که بیشتر مشاوران به‌طور خاص تنها بر پیشرفت شغلی افراد تمرکز می‌کنند.

متن مقاله :

در سال ۲۰۱۸، من چند ساعت را با یکی از کتابداران دانشگاه استنفورد، برای پیدا کردن و جمع‌آوری مقالات، مطالعات و کتاب‌های مربوط به مشاوره سپری کردم. در این جست‌وجو، ما دریافتیم که تعداد بسیار زیادی از این منابع تنها بر شیوه تمرین در محل کار و نحوه اداره و اجرای برنامه‌های گسترده‌ سازمان تمرکز دارند. حال آنکه، منابع بسیار کمی درباره تعلیم شخصیت فرد و ارجحیت اخلاقیات، ارزش‌ها، روابط، فرزندپروری، امور مالی و حتی زندگی معنوی بر دغدغه‌های شغلی وجود داشت. من به‌عنوان کسی که به مدت ۳۵ سال مدیر اجرایی وال‌استریت بودم و در مسیر فعالیت‌هایی که در حوزه مشاوره انجام دادم، آموختم و تجربه کردم که به‌کارگیری یک رویکرد فراگیر و جامع‌تر در مشاوره‌ها، تاثیر بسیار بیشتری بر افراد گذاشته و استعداد‌های بالقوه آنان را بهتر شکوفا می‌کند. در واقع، این یکی از زیبایی‌های کار مشاوره است؛ چیزی که این شغل را از مربی‌گری صرف مهارت‌ها و حرفه‌ها متمایز می‌کند.مشاوره‌ بر اساس ابعاد زندگی انسان رویکردی جامع‌تر به مشاوره است که نیاز به تلاش بیشتر، زمان بیشتر و اندیشه‌ بیشتری دارد. در اینجا روش‌هایی را که از مجرای آن می‌توان مشاوره‌‌ای بهتر ارائه داد، بیان می‌شود:

داستان‌های خود را به اشتراک بگذارید. در ابتدای ملاقات به فرد می‌گویم: داستانت را به من بگو پس از اینکه حرف‌های او کاملا تمام شد، می‌گویم: اگر مایل هستید، من نیز داستان خودم را برای شما تعریف ‌کنم. (همیشه مخاطبان نیز مایل به شنیدن داستان من هستند.) این تمرین ساده، می‌تواند مسیر رابطه را تغییر دهد. شنیدن داستانی که مشاور درباره‌ خودش تعریف می‌کند، نشان می‌دهد که شما حقیقتا علاقه‌مند به درک وی و شنیدن جریان و مسیر زندگی‌اش هستید و تنها به دنبال کسب مشاوره‌های شغلی و حرفه‌ای نیستید. این کار به شما اطلاعاتی راجع‌به گذشته‌ فرد می‌دهد. اطلاعاتی که امکان کاوش بیشتر درباره‌ آنچه به آن نیاز دارید را فراهم می‌کند.

سوالات خوب و جالب بپرسید. ویژگی‌های مشاوران بزرگ این است که انبوهی از سوالات پژوهشی متنوع را درباره موضوعات مختلف مطرح می‌کنند. به کسانی که از شما مشاوره می‌خواهند، روش ماهی‌گیری را یاد بدهید. ارزشمند‌ترین مشاوری که می‌شناسم، باب بوفورد (Bob Buford) بود که طی ۲۵ سال به من مشاوره می‌داد. او یک کارآفرین موفق در زمینه تلویزیون کابلی در شهر دالاس بود. بوفورد استاد مشاوره‌های مقرون به‌صرفه و طرح سوالاتی بود که بیشترین چشم‌انداز را ترسیم می‌کرد. من در یک مرحله از کارم، با یک رئیس بسیار سختگیر دچار مشاجره شدم و امیدوار بودم که باب به من بگوید که برای رهایی از این وضع، چه کاری باید انجام دهم. در عوض، او سوالاتی را مطرح کرد که به من این توانایی را می‌داد که مشکل واقعی را شناسایی کنم و برای گام برداشتن در یک مسیر عملی، مجهز شوم. زمانی که دیدارم با باب به پایان رسید، او به من گفت: «در این‌گونه مواقع، تو فقط نیاز داری از چیزی که باعث پریشانی‌ات می‌شود، حرف بزنی.» باب به‌جای اینکه برای من ماهی بیاورد، به من یاد داد که ماهی‌گیری کنم.

در ادامه :

جعبه ابزار فرد مراجعه‌کننده‌تان را باز کنید. درون این جعبه‌ با‌ارزش را که پر از استعداد‌های درونی، شایستگی‌ها، ویژگی‌های شخصیتی و اشتیاق‌هاست، جست‌وجو کنید. بسیاری از افراد جوان خودآگاهی بسیار محدودی نسبت به جعبه ابزاری که درونشان وجود دارد، دارند. بدون در نظر گرفتن این دیدگاه، ممکن است از افراد انتظار داشته باشیم که به آدمی تبدیل شوند که برای آن ساخته نشده‌اند. من این روش سخت را طی ۲۳ سالی که برای شرکت مورگان‌استنلی کار می‌کردم، فراگرفتم. خواست اصلی من از به‌کارگیری این روش، توسعه‌ پیوند‌ها و ارتباطات با مشتریان و کسانی که چشم‌اندازهای آینده شرکت را ترسیم می‌کنند، بود. برای کشف نقاط قوت، از افراد بخواهید از ابزارهای ارزیابی شخصی بهره بگیرند؛ ابزارهایی مانند کتاب نقاط قوت‌یاب (StrengthsFinder)، آزمون شخصیت مایرز-بریگز (Myers-Briggs)، گونه‌شناسی شخصیتی انیاگرام (Enneagram) و آزمون استعدادیابی جانسون اوکانر (Johnson O’Connor).

به یاد داشته باشید که بیشتر مشاوره‌ها و آموزش‌ها صرفا عرضه می‌شوند، در‌حالی‌که باید آموزش داده شوند ) ویژگی‌های مشاوران بزرگ (. همه ما درباره ارتباطات غیرکلامی که تقریبا ۹۰ درصد ارتباطات را شامل می‌شود، شنیده‌ایم. بسیاری از مشاوران درک نمی‌کنند که تاثیرگذاری ماندگار آنها بر فرد تحت مشاوره، تمام زندگی فرد از جمله رفتارش در محل کار و خانه و همچنین در موقعیت‌های دیگر را هدایت خواهد کرد. کار مهمی که شما در نقش خودتان به‌عنوان یک مشاور باید انجام دهید، این است که در جلسات رودررو نهایت تلاش خود را برای تاثیرگذاری داشته باشید.

همچینین :

از میان تمام راه‌هایی که می‌توانید برای گذراندن وقتتان انتخاب کنید، مشاوره یکی از آن راه‌های سرمایه‌گذاری است که بیشترین بازده را برای شما دارد. این شغل، امکان به کار گرفتن هر آنچه که آموخته‌اید را به شما می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا در مسیر آموخته‌هایتان گام بردارید. این شغل همچنین برای شما فرصتی را فراهم می‌آورد تا بتوانید نسلی از سرپرستان شرکت‌ها و مدیران عامل تاثیرگذار را پرورش دهید. همان‌گونه که استاد بازرگانی کلیتون کریستنسن (Clay Christensen) در دانشگاه هاروارد، بیان کرده است: «تنها چیزهایی که واقعا در زندگی من مهم هستند و خواهند بود، کسانی هستند که توانستم به تک‌تک آنها کمک کنم تا در مسیر تبدیل شدن به یک انسان بهتر گام بردارند.» جان وودن (John Wooden)، مربی بسکتبال کالج تالار مشاهیر در این‌باره گفته است: «مربی‌گری میراث واقعی شما است. این بزرگ‌ترین ارثیه‌ای است که شما می‌توانید برای دیگران بر جای گذارید. این همان دلیلی است که هر روز صبح به خاطرش از خواب بیدار می‌شوید.» شما با آموزش و مشاوره دادن به یک انسان بر پایه تمام ابعاد زندگی و ویژگی‌های شخصیتی او و نه محدودشدن صرف جلسات مشاوره به امور شغلی، تاثیر بیشتری بر افراد خواهید گذاشت.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد 

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *