موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.
مفید بودن اطلاعات مالی

مفید بودن اطلاعات مالی

مفید بودن اطلاعات مالی

مفید بودن اطلاعات مالی

به طور کلی برای ارزیابی  مفید بودن اطلاعات مالی 5 ویژیگی مورد بررسی قرار می گیرد . این ویژگی ها بدون در نظر گرفتن شکل فیزیکی اطلاعات مطرح می گردد و شامل مربوط بودن ، به موقع بودن ( بهنگام بودن ) ، صحت ، کامل بودن و تلخیص می باشد . در زیر توضیحی مختصر درخصوص هریک از این ویژگی ها ارائه می گردد :

مفید بودن اطلاعات مالی براساس ویژگی مربوط بودن اطلاعات مالی

محتوای گزارش یا سند باید هدفی را دنبال کند . این هدف می تواند پشتیبانی از تصمیم مدیر و یا وظایف اداری کارکنان باشد . داده هایی مربوط هستند که برای اقدام کاربر بار معانایی داشته باشند . بنابراین سیستم اطلاعاتی باید تنها داده هایی مربوط را در گزارش هایی نمایش دهد؛ زیرا گزارش هایی که داده های نامربوط را در برمی گیرند موجب اتلاف منابع می شوند و ممکن است با کمرنگ کردن توجه استفاده کنندگان به پیام درست او را گمراه کنند و یک تصمیم یا اقدام نامناسب را نتیجه دهند .

مفید بودن اطلاعات مالی براساس ویژگی به موقع بودن اطلاعات مالی

عمر اطلاعات نقشی تعیین کننده در مفید بودن آن را دارد. اطلاعات نباید خارج از چارچوب زمانی در اختیار قرار گیرد که می توان اقدام مناسب را انجام داد . برای مثال ، اگر مدیر برای خرید موجودی کالا از تأمین کننده به صورت روزانه و به اتکای گزارش وضعیت موجودی کالا تصمیم می گیرد این گزارش نباید عمری بیشتر از یک روز داشته باشد و خارج از این بازه زمانی تهیه می شود .

مفید بودن اطلاعات مالی براساس ویژگی صحت اطلاعات مالی

اطلاعات باید فاقد خطاهای با اهمیت باشد؛ اگرچه کمی سازی واژه اهمیت کار دشواری است . حقیقت آن است که برای اهمیت نمی توان یک رقم مطلق را تعیین کرد؛ آن مفهومی وابسته به ماهیت مسئله است . به این معنی که در برخی موارد اطلاعات باید کاملاً صحیح باشند و در برخی موارد دیگر میتوانند درجه صحت پایین تری را اختیار کنند . اطلاعات زمانی خطای با اهمیت دارند که خطای موجود درآن موجب شود کاربر تصمیم ضعیفی بگیرد یا نتواند در مواقع نیاز تصمیم گیری کند . اگرچه باید به خاطر داشت گاهی برای رسیدن به ویژگی بهنگام بودن نیاز است ایده آل صحیح بودن کامل اطلاعات را قربانی کرد. زیرا اطلاعات کامل اغلب در چارچوب زمانی مورد نیاز برای تصمیم گیری در اختیار  قرار نمیگیرد. بنابراین ، طراحان سیستم باید تعادلی را بین صحت  اطلاعات و چارچوب زمانی تهیه آن برای استفاده ایجاد کنند .

مفید بودن اطلاعات مالی براساس ویژگی کامل بودن اطلاعات مالی

 اطلاعاتی که برای تصمیم گیری یا انجام وظایف محموله  لازم است نباید  از  گزارش حذف شود. برای مثال ، گزارش باید تمامی محاسبات ضروری  را در بر گیرد و پیامش را واضح  به دور از هر ابهامی منتقل نماید .

مفید بودن اطلاعات مالی براساس ویژگی تلخیص

اطلاعات باید متناسب با نیاز استفاده کننده تجمیع شود. مدیران عملیاتی به اطلاعات با سطح تفصیل بیشتر نیاز دارند ؛ اما هرچه اطلاعات از سطوح پایین سازمانی به سمت سطوح بالاتر حرکت می کند خلاصه تر می شود .


برای دریافت مشاوره و اطلاعات کامل درخصوص خدمات حسابداری و خدمات مالی   با ما در تماس باشید :

تلفن ۱ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۲

تلفن ۲ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۳

فکس :    ۸۸۲۰۵۷۶۶   ۲۱  ۹۸++

Email: Info@ArghamNegar.com

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *