موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.

دفاع از اظهارنامه مالیاتی اشتباه

دفاع از اظهارنامه مالیاتی اشتباه

دفاع از اظهارنامه مالیاتی اشتباه

دفاع از اظهارنامه مالیاتی اشتباه

دفاع از اظهارنامه مالیاتی اشتباه

دفاع از اظهارنامه مالیاتی اشتباه یکی از سوالات رایج می باشد . اشتباه در ارسال اظهارنامه مالیاتی می تواند تاثیرات بسیار منفی در میزان و نحوه مالیات تشخیصی اشخاص داشته باشد . حال این سوال مطرح است که در صورتی که مودی به اشتباه اظهارنامه را تکمیل نموده باشد ( برای مثال درآمد عنوان شده در اظهارنامه ، یک صفر بیشتر از درآمد واقعی طبق اسناد و مدارک باشد )، آیا امکان دفاع در فرایند دادرسی دارد ؟

لازم به توضیح است  با استناد به موجب تبصره 2 ماده 210  قانون مالیاتهای مستقیم  « آن قسمت از مالیت مورد قبول مودی مذکور در اظهارنامه یا ترازنامه تسلیمی به عنوان مالیت قطعی تلقی می شود و از طریق عملیات اجرایی قابل وصول است .»

از طرف دیگر طبق ماده 229 ق.م.م اداره امور مالیاتی می تواند برای رسیدگی به اظهارنامه یا تشخیص  هرگونه درآمد مودی به کلیه دفاتر و اسناد و مدارک مربوط مراجعه و رسیدگی نماید

همچنین در موارد قانونی دیگری از جمله مواد 110-146 مکرر -181-190-201-229-230د و نیز 238 ق.م.م قانون گذار به دفاتر و اسناد و مدارک مودی تاکید ویژه نموده است .

لذا برای دفاع از اظهارنامه مالیاتی اشتباه تا سبب تحمیل مالیات غیر واقعی نگردد ، در بخشنامه هایی که در ادامه می شود ، راهکار ارائه شده است:

مضمون بخشنامه 26/93/200:

در این قبیل موارد کمیته ای در اداره امور مالیاتی جهت رسیدگی به پرونده تشکیل و اشتباه صورت گرفته مورد بررسی و نسبت به تعیین درآمد واقعی اقدام شود . این کمیته میتواند توسط اعضای هیاتهای حل  اختلاف یا مسئول مالیاتی موضوع ماده 238 ق.م.م نیز انجام شود .

  • به موجب تصمیم اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی به شماره 1-201 مورخ 26/02/1395 در صورتیکه پرونده دارای ایراد مزبور در هیاتهای حل اختلاف مالیاتی به نتیجه نرسید ، قابل طرح در هیات موضوع ماده 216 ق.م.م خواهد بود
  • لازم به ذکر است بخشنامه اشاره شده محدود به سال خاصی نبوده و این مهم در بخشنامه 124/93/200 مورد تاکید قرار گرفته است .

——————————————————————————————————————————–

برای دریافت مشاوره مالیاتی و نیز آگاهی کامل از قوانین موضوعه  با ما در تماس باشید :

تلفن ۱ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۲

تلفن ۲ :  ۰۲۱۸۸۱۹۱۴۸۳

فکس :    ۸۸۲۰۵۷۶۶   ۲۱  ۹۸++

Email: Info@ArghamNegar.com

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *