موسسه خدمات حسابداری ارقام نگر آماده خدمات رسانی و مشاوره در زمینه خدمات حسابداری ، خدمات مالیاتی و مشاوره تامین اجتماعی به تمامی سازمان ها و شرکت های میباشد. برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.
شورای عالی مالیاتی

شورای عالی مالیاتی

شورای عالی مالیاتی

شورای عالی مالیاتی

شورای عالی مالیاتی  درمقام  مرجع عالی دادخواهی مالیاتی  دارای وظایف مهم و تاثیر گذار می باشد  و در برخی موارد نیز به عنوان بازوی مشورتی رئیس کل سازمان امور مالیاتی و وزیر اقتصاد به شمار می آید.

براساس مفاد قانون مالیتهای مستقیم ، شورای عالی مالیاتی  مرکب از بیست و پنج نفر عضو می باشد  که ایشان  از بین اشخاص صاحب نظر، مطلع و مجرب در امور حقوقی، اقتصادی، مالی، حسابداری و حسابرسی که حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند به پیشنهاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی و حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی به مدت سه سال منصوب می گردند و در این مدت قابل تغییر نمی باشند .

شورای عالی مالیاتی دارای وظایف متعدد و مهمی است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • پیشنهاد و اعلام نظر در مورد شیوه اجرای قوانین و مقررات مالیاتی
  • تهیه آیین نامه ها و بخشنامه های مربوط به اجرای قانون ارجاعی از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی یا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
  • رسیدگی به اعتراضات مودی و اداره امور مالیاتی نسبت به آرای قطعی هیأتهای حل اختلاف مالیاتی(به استثنای مواردی که رای هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی با عدم اعتراض مودی یا مامور مالیاتی مربوط قطعیت یافته) اشاره نمود.

نکته مهم در خصوص رسیدگی به اعتراضات مودی در شورای عالی مالیاتی به شرح زیر می باشد :

  • رسیدگی ها در شورا به صورت شکلی می باشد و شورا بدون ورود در ماهیت امر صرفا از لحاظ رعایت تشریفات و کامل بودن رسیدگی های قانونی و مطابقت مورد با قوانین موضوعه به موضوع رسیدگی کرده و با استناد به جهات و اسباب و دلایل قانونی رأی مقتضی بر نقض رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی یا رد شکایت می نماید.
  • مواردی که رای هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی با عدم اعتراض مودی یا مامور مالیاتی مربوط قطعیت یافته قابلیت مطرح شدن در شورا را ندارد .
  • مدت زمان اقامه دعوا در شورا یک ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیأت، با اعلام دلایل کافی می باشد .
  • مودی می بایست به میزان مالیات مورد اعتراض وجه نقد یا تضمین بانکی سپرده یا وثیقه ملکی معرفی یا ضمان معتبر که اعتبار ضامن مورد قبول اداره امور مالیاتی باشد معرفی نماید.

در صورت نقض رأی در شورا ، پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگر (هیأت حل اختلاف مالیاتی هم عرض) ارجاع خواهد شد و در صورتی که در آن محل یک هیأت بیشتر نباشد به هیأت حل اختلاف مالیاتی نزدیکترین شهری که با محل مزبور در محدوده یک استان باشد، ارجاع شده و مرجع مزبور با رعایت نظر شعبه شورای عالی مالیاتی، به موضوع مورد اختلاف مجددا رسیدگی و رأی صادر می کند. رأیی که بدین ترتیب صادر میشود، قطعی و لازم الاجرا است.

لازم به ذکر است  در صورتی که شکایت مودی از آراء هیأتهای تجدیدنظر توسط شورای عالی مالیاتی مردود اعلام گردد ،  به میزان یک درصد تفاوت مالیات موضوع رای مورد شکایت و مالیات ابرازی مودی در اظهارنامه تسلیمی، هزینه رسیدگی تعلق خواهد گرفت که مودی مکلف به پرداخت آن است.

فرم اعتراض به شورای عالی مالیاتی

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *